1. | Úvod |
2. | Provedení testu vyvážení bílé |
3. | Výsledky testu |
4. | Závěr |
Bílé světlo je ve skutečnosti vyvážená kombinace světel mnoha barev. Oko je citlivé na tři barvy, červenou, zelenou a modrou. Proto je na stejné barvy orientována veškerá zobrazovací technologie. Podíl barev je u každého světelného zdroje jiný, ale oko vždy vnímá bílou jako bílou. Není to však nedokonalost. Člověk nepotřebuje znát fyzikální charakteristiku daného světelného zdroje, ale potřebuje vidět předmět vždy stejně bez ohledu na druh osvětlení. Snímací čip však tuto schopnost sám nemá, takže je nutno nějakým způsobem vyvážit bílou.
Když se změní barva světelného zdroje, změní se také signály vycházející z čípků do mozku. Vyvážení bílé provádí až mozek. Stejné je to v digitální fotografii. Snímací čip předá signál odpovídající světelnému zdroji. Vyvážení bílé provede software. V testu nás bude zajímat, jak se změna nastavení projeví v obrazových datech.
Při testu byly nafotografovány standardní barevné tabulky při osvětlení přirozeným, rozptýleným světlem. Citlivost byla nastavena na ISO 64. Expoziční režim byl nastaven na P a zaostřování bylo automatické. Pro porovnání byly barevné tabulky též naskenovány skenerem kalibrovaným pomocí terče Q60. Snímky byly ukládány jako raw.
Níže uvedená tabulka zobrazuje naskenované tabulky a náhledy Preview Image. Hodnoty nastavení pro dané obrázky byly přečteny z metadat EXIF příkazem:
exiftool -FileName -WhiteBalance -FileOrder FileName -ext nef . |
Zde jsou výsledky:
Scanned |
White Balance: Auto0 |
White Balance: Natural Auto |
White Balance: Incandescent |
White Balance: Cool WHT FL |
White Balance: Sunny |
White Balance: Flash |
White Balance: Cloudy |
White Balance: Shade |
White Balance: 10000K |
White Balance: 9090K |
White Balance: 9090K |
White Balance: 8330K |
White Balance: 7690K |
White Balance: 7140K |
White Balance: 6670K |
White Balance: 6250K |
White Balance: 5880K |
White Balance: 5560K |
White Balance: 5260K |
White Balance: 5000K |
White Balance: 4760K |
White Balance: 4550K |
White Balance: 4350K |
White Balance: 4170K |
White Balance: 4000K |
White Balance: 3850K |
White Balance: 3700K |
White Balance: 3570K |
White Balance: 3450K |
White Balance: 3330K |
White Balance: 3230K |
White Balance: 3130K |
White Balance: 3030K |
White Balance: 2940K |
White Balance: 2860K |
White Balance: 2780K |
White Balance: 2700K |
White Balance: 2630K |
White Balance: 2560K |
White Balance: 2500K |
White Balance: Auto0 |
Test ukázal, že raw soubory obsahují data přesně tak, jak byla získána z čipu, vyvážení bílé se projeví jen v tom, že nastavení je uloženo v metadatech EXIF, kde si je může přečíst grafický software. Skutečný vliv má nastavení jenom na vkládané náhledy a na obrázky ukládané ve formátu JPG a TIFF. Pokud tedy předpokládáte zpracování raw, pak ve většině případů není nastavení kritické a lze použít automatické vyvážení. Pokud používáte studiové blesky, může být správné nastavení lepší, protože automatika může být oklamána jinou barvou pilotních světel. Přesné vyvážení je nutné při technické fotografii.