Ice Bear SoftJak důležité je správné vyvážení bílé?

1. Úvod
2. Provedení testu vyvážení bílé
3. Výsledky testu
4. Závěr

1. Úvod

Bílé světlo je ve skutečnosti vyvážená kombinace světel mnoha barev. Oko je citlivé na tři barvy, červenou, zelenou a modrou. Proto je na stejné barvy orientována veškerá zobrazovací technologie. Podíl barev je u každého světelného zdroje jiný, ale oko vždy vnímá bílou jako bílou. Není to však nedokonalost. Člověk nepotřebuje znát fyzikální charakteristiku daného světelného zdroje, ale potřebuje vidět předmět vždy stejně bez ohledu na druh osvětlení. Snímací čip však tuto schopnost sám nemá, takže je nutno nějakým způsobem vyvážit bílou.

Když se změní barva světelného zdroje, změní se také signály vycházející z čípků do mozku. Vyvážení bílé provádí až mozek. Stejné je to v digitální fotografii. Snímací čip předá signál odpovídající světelnému zdroji. Vyvážení bílé provede software. V testu nás bude zajímat, jak se změna nastavení projeví v obrazových datech.

 Začátek stránky 

2. Provedení testu vyvážení bílé

Při testu byly nafotografovány standardní barevné tabulky při osvětlení přirozeným, rozptýleným světlem. Citlivost byla nastavena na ISO 64. Expoziční režim byl nastaven na P a zaostřování bylo automatické. Pro porovnání byly barevné tabulky též naskenovány skenerem kalibrovaným pomocí terče Q60. Snímky byly ukládány jako raw.

 Začátek stránky 

3. Výsledky testu

Níže uvedená tabulka zobrazuje naskenované tabulky a náhledy Preview Image. Hodnoty nastavení pro dané obrázky byly přečteny z metadat EXIF příkazem:

exiftool -FileName -WhiteBalance -FileOrder FileName -ext nef .

Zde jsou výsledky:

Scanned
Scanned
Auto0
White Balance: Auto0
Natural Auto
White Balance: Natural Auto
Incandescent
White Balance: Incandescent
Cool WHT FL
White Balance: Cool WHT FL
Sunny
White Balance: Sunny
Flash
White Balance: Flash
Cloudy
White Balance: Cloudy
Shade
White Balance: Shade
10000K
White Balance: 10000K
9090K
White Balance: 9090K
9090K
White Balance: 9090K
8330K
White Balance: 8330K
7690K
White Balance: 7690K
7140K
White Balance: 7140K
6670K
White Balance: 6670K
6250K
White Balance: 6250K
5880K
White Balance: 5880K
5560K
White Balance: 5560K
5260K
White Balance: 5260K
5000K
White Balance: 5000K
4760K
White Balance: 4760K
4550K
White Balance: 4550K
4350K
White Balance: 4350K
4170K
White Balance: 4170K
4000K
White Balance: 4000K
3850K
White Balance: 3850K
3700K
White Balance: 3700K
3570K
White Balance: 3570K
3450K
White Balance: 3450K
3330K
White Balance: 3330K
3230K
White Balance: 3230K
3130K
White Balance: 3130K
3030K
White Balance: 3030K
2940K
White Balance: 2940K
2860K
White Balance: 2860K
2780K
White Balance: 2780K
2700K
White Balance: 2700K
2630K
White Balance: 2630K
2560K
White Balance: 2560K
2500K
White Balance: 2500K
Auto0
White Balance: Auto0
 Začátek stránky 

4. Závěr

Test ukázal, že raw soubory obsahují data přesně tak, jak byla získána z čipu, vyvážení bílé se projeví jen v tom, že nastavení je uloženo v metadatech EXIF, kde si je může přečíst grafický software. Skutečný vliv má nastavení jenom na vkládané náhledy a na obrázky ukládané ve formátu JPG a TIFF. Pokud tedy předpokládáte zpracování raw, pak ve většině případů není nastavení kritické a lze použít automatické vyvážení. Pokud používáte studiové blesky, může být správné nastavení lepší, protože automatika může být oklamána jinou barvou pilotních světel. Přesné vyvážení je nutné při technické fotografii.

 Začátek stránky